Servicii APRS
6. Serviciul WXBOT
Daca tocmai am descris serviciul GMA, destinat radioamatorilor care indragesc activitatile portabile in aer liber, poate ar fi util si un serviciu care sa le ofere informatii despre starea vremii. Acesta este WXBOT si a fost creat pentru furnizarea de informatii despre starea vremii si prognoze pentru radioamatorii aflati pe teritoriul Statelor Unite ale Americii, insa informatii sumare pot obtine si radioamatorii din orice parte a lumii, daca in apropierea lor exista un aeroport cu cod ICAO (International Civil Aviation Organization) sau o statie meteo de amator din cadrul retelei CWOP (Citizen Weather Observer Program).
Pentru radioamatorii americani sau originari din orice alta tara, dar aflati in SUA, este suficienta transmiterea indicativului propriu transmis catre WXBOT, urmata, optional, de o serie de cuvinte cheie care mentioneaza momentul pentru care se doreste prognoza sau sursa informatiilor meteo. Pe teritoriul altor tari, insa, posibilitatile sint mult mai limitate, fiind disponibila doar aflarea conditiilor meteo furnizate de statia cea mai apropiata de pozitia (indicativ, oras, locator) mentionata in comanda trimisa catre WXBOT. Poate fi indicativul Dvs. sau un oras, urmat de cuvintul METAR si vor fi returnate informatiile meteo masurate de cel mai apropiat aeroport civil:
YO3YOU-7 METAR
Indicativul trebuie sa fie cel utilizat la transmiterea ultimei balize cu pozitia geografica, astfel incit serviciul WXBOT sa poata determina cea mai apropiata statie meteo.
Daca va aflati in Bucuresti, foarte probabil ca statia METAR cea mai apropiata sa fie cea apartinind aeroportului Baneasa, raspunsul primit fiind de forma:
LRBS 051730Z 24007KT CAVOK 18/08 Q1010 NOSIG
unde:
- LRBS este codul ICAO al aeroportului;
- 051730Z: primele doua cifre reprezinta numarul zilei din luna curenta (ziua 5), urmat de ora UTC (1730 Zulu);
- 24007KT: primele trei cifre reprezinta directia vintului (in grade), urmatoarele fiind viteza vintului (in noduri, KT);
- CAVOK este prescurtarea de la Cloud And Visibility OK. In functie de conditiile meteo locale, acesta prescurtare poate fi inlocuita cu alte coduri, cum ar fi SCT (scattered) sau OVC (overcast);
- 18/08: temperatura curenta / punctul de roua;
- Q1010: presunea atmosferica, in hPa;
- NOSIG: prescuratea de la NO SIGNificant, adica nu sint estimate modificari semnificative ale conditiilor meteo.
O lista detaliata a codurilor METAR puteti gasi pe link-ul https://www.skybrary.aero/index.php/Meteorological_Terminal_Air_Report_(METAR), iar lista locatiilor METAR aici: https://www.aviationweather.gov/static/adds/metars/stations.txt
Pentru raspunsuri mai “prietenoase”, indicativul Dvs. poate fi urmat de cuvintul CWOP, fiind returnate informatii meteo de la cea mai apropiata statie din cadrul retelei Citizen Weather Observer Program
YO3YOU-7 CWOP
Raspunsul va veni de la cea mai apropiata statie meteo CWOP si poate fi:
YO3IEZ-WX 63,wind:239@6 g22,1002.8mbar,rh:58%,rain:1h:0.00in.,24h:0.01in.
unde:
- YO3IEZ-WX este indicativul statiei meteo. Multe astfel de statii pot avea insa un indicativ diferit de cel de radioamatori, format din prefixul DW, urmat de 4 cifre;
- 63 este temperatura in grade Fahrenheit. Pentru o conversie rapida in grade Celsius, folositi urmatorul link: https://www.rapidtables.com/convert/temperature/fahrenheit-to-celsius.html;
- wind: 239@6 reprezinta directia si viteza vintului (in noduri), iar g22 viteza la rafale;
- 1002.8 mbar este presiunea atomosferica;
- rh:58% este umiditatea relativa;
- ultima parte reprezinta cantitatea de precipitatii in ultma ora si in ultimele 24 de ore.
Comparind valorile comune dintre cele doua statii meteo, METAR si CWOP, se observa ca nu sint diferente foarte mari. Diferenta mai importanta in cazul presiunii atmosferice poate fi pusa pe seama diferentei de altitudine la care se afla senzorii.
Exista situatii in care optiunea METAR nu ofera o acuratete foarte buna, pentru simplul motiv ca locul pentru care se solicita conditiile meteo este foarte departe de un aeroport civil. De exemplu, daca YO3XYZ se afla pe virful Timpa din Brasov si doriti sa aflati cum este vremea in zona, veti trimite catre WXBOT textul:
YO3XYZ-9 METAR
Cum cel mai apropiat aeroport civil este cel din Sibiu (LRSB), deci raspunsul va fi unul de forma:
LRSB 211630Z 28019KT 9999 FEW050 10/M02 Q1011 NOSIG
In speranta ca local poate exista o statie CWOP, trebuie sa trimiteti catre WXBOT textul:
YO3XYZ-9 CWOP
YO6IKB-10 48,wind:315@24 g44,1008.3mbar,rh:56%,rain:1h:0.00in.,24h:0.02in.
In locul indicativului se pot utiliza coordonatele Maidenhead. Aceasta optiune poate fi utila atunci cind nu cunoastem un indicativ in zona dorita sau daca il cunoastem, acesta nu foloseste reteaua APRS, deci nu pot fi aproximate coordonatele geografice. Astfel, daca stim ca locatorul KN14vh acopera o parte din orasul Craiova, putem transmite catre WXBOT textul
KN14vh METAR
raspunsul fiind LRCV 062030Z 29007KT CAVOK 07/01 Q1013
sau
KN14vh CWOP
cu posibilul raspuns DW3354 49,wind:calm,1013.7mbar,rh:63%,rain:1h:0.00in.,24h:0.20in.
Unele statii, apartinind aeroporturilor civile, pot transmite (dar nu este o regula) prognoze privind evolutia anumitor parametri meteo. De exemplu, daca sinteti in Bucuresti si transmiteti catre WXBOT textul
METAR tonight
sau
METAR tomorrow
puteti primi raspunsul urmator:
LRBS 162100Z 25005KT CAVOK 08/03 Q1011 BECMG 27010KT
Se observa ca este un raspuns similar celui primit pentru o cerere standard, insa la final NOSIG este inlocuit cu BECMG 27010KT, reprezentind o modificare (BECOMING) a directiei si vitezei vintului, de la 250 de grade si 5 noduri, catre 270 de grade si 10 noduri.
Un serviciu mult mai performant decit WXBOT este WXYO, oferit de YO8SDE. Detalii privind modul de utilizare a serviciului WXYO puteti gasi aici: http://www.aprs.ro/doc/WxYo.php